I Hälsa/ Mineraler/ Nadja Tipsar

Magnesium – livselixir?

Har du svårt för att sova? Pirrar det i dina vader och i fötterna? Känns benen rastlösa? Har du ofta ont i huvudet? Är du aldrig riktigt pigg? Känner du dig nedstämd? 

En av de vanligaste mineralerna att ha brist på är magnesium. Den där känslan att “komma ner på jorden och ta ett djupt andetag och bara känna sig totalt avslappnad” kommer sällan när man har brist på magnesium. Det är som att kroppen hela tiden går på högvarv även när man ligger ner.
Det är inte så det ska vara. Magnesium använder vi konstant upp våra depåer av i våra liv när vi t.ex. stressar och kanske vi får i oss alldeles för lite magnesium via vår kost. Vad det kan bero på kan man egentligen bara spekulera i, det skiljer sig från person till person. Men det har ofta med tarmen att göra. Ibland kan man behöva göra en detox och rensa ur tarmen för att sedan bättre kunna ta upp vitaminer och mineraler från sin kost.

Magnesium behövs för upprätthållandet av friska tänder och ben och behövs i överföringen av nervsignaler för att bibehålla fungerande muskler, inklusive hjärtmuskeln, samt för normala psykologiska funktioner.
Magnesium hjälper även kroppen att ta upp D-vitamin, samverkar otroligt bra med Kalcium som stimulerar nervsignaler och har en sammandragande effekt på musklerna medans magnesium har en avslappnande effekt.
Magnesium är otroligt viktigt för hjärtat och hela blodcirkulationen och bidrar till reglering av blodsockerbalansen samt minskar inflammation i kroppen. Magnesium förhindrar sjukliga förändringar i cellmembranen som kan orsaka cancer.
Magnesium förhindrar kalcium från att lagras i leder och mjuk vävnad, såsom artärerna.
Magnesium minskar njurstensbildning och magnesium ingår som en del av regleringsprocessen av blodets-pH värde och därmed kroppens syra-/basbalans.
Det finns många fina egenskaper hos magnesium och det finns mycket att vinna på att börja se över sitt magnesiumintag.


De bästa källorna för magnesium är (mg/100g)
Vetekli 480mg
Sötmandlar 280mg
Cashewnötter 265mg
Dulse 220gmg
Torrjäst 195mg
Bovete 180mg
Hasselnötter 160mg
Råris 134mg
Hirs 100mg
Grahamsmjöl 130mg
Rågmjöl 110mg
Banan 11mg

Men har du symptom på magnesiumbrist så skulle jag rekommendera att du börjar äta ett kosttillskott och kör på en riktigt hög dos till att börja med, så att du får en chans att fylla på dina depåer och får känna den där avslappnande känslan man får av att inte ha brist.
Jag själv tar alltid minst ca 3-4 kapslar per kväll, som mest ca 10 st. Det beror helt på dagskänslan.



Något jag älskar är att bada med magnesiumsalt för huden är ju kroppens största organ och tar du in mineralet genom hudens celler så känner du av effekten nästan direkt. Går liksom inte att slå den känslan!
Du behöver ca 2 dl magnesiumsalt per bad och ligg i badet ca 15 minuter så får du optimal effekt. Droppa i några droppar av lavendelolja så får du maxad avslappning! Vi behöver faktiskt mer magnesium i vår
a liv!

Källa: Näringsmedicinska Uppslagsboken, Peter Wilhelmsson