I Hälsa/ Nadja Tipsar/ Vitmainer

Vi behöver solenergi!

Visste du att om du befinner dig i solen under 60 minuter en vanlig sommardag så får du i dig ca 20 000 IE D-vitamin? Tänk dig då hur mycket du får i dig under några fler timmar och vad bra du mår av det!

Vi behöver verkligen solenergi inte minst för att upprätthålla ett stabilt nervsystem och normala hjärtslag. D-vitamin reglerar immunförsvaret och förhindrar utvecklingen av autoimmuna sjukdomar. D-vitamin har ett positivt skydd på blodtrycket, hjärt-kärlsystemet samt motarbetar depressioner. D-vitamin behövs även för att kroppen ska kunna absorbera och transportera kalcium och fosfor som behövs för att bibehålla en stark benstomme, friska och starka tänder,
Den vita substansen i hjärnan som bryts ned vi MS (multipel skleros) har D-vitaminreceptorer. Ju mer solexponering desto färre MS-fall.

Barn behöver ca 1000 IE per dag för att upprätthålla en bra D-vitamin nivå.

Nu är det ju vinter och solen visar sig inte allt för ofta, dock är vi i Sverige duktiga på att smörja in oss med hög solskyddsfaktor direkt solen börjar skina lite mer. Solskyddskräm blockerar D-vitaminproduktionen och använder du en solskyddsfaktor med spf 8 så blockerar den 85% av bildningen av D-vitamin, använder du en solskyddsfaktor med spf över 8 så blockerar den 100% av bildningen.

D-vitamin lagras i kroppen under flera veckor, det är därför man mår rätt så bra fram till oktober efter en solig sommar, sedan börjar depåerna att urlakas och det kan vara bra att börja äta ett tillskott.

Källa: Näringsmedicinska Uppslagsboken, Peter Wilhelmsson